Nuo ko pradėti, jei pastebime mokinį patiriantį ugdymosi sunkumus, ką informuoti, į ką kreiptis?
Pastebėjus, kad mokinys turi ugdymosi sunkumų, reikėtų kreiptis į įstaigos specialųjį pedagogą. Jei įstaigoje jo nėra – į logopedą ar kitą švietimo pagalbos specialistą.
Kas vertina mokinį mokykloje, kuriam įtariami specialieji ugdymosi poreikiai?
Mokinį, kuriam įtariami specialieji ugdymosi poreikiai, vertina mokyklos specialusis pedagogas, logopedas, psichologas.
Mokinys agresyvus, neklauso, nesilaiko mokinio elgesio taisyklių, skriaudžia kitus, trukdo pamoką – ką turiu daryti kaip mokytojas, kokie mano žingsniai?
Pirmiausia pats mokytojas turi ieškoti situacijos sprendimo būdo – sudrausminti mokinį, išsakyti pastabą žodžiu, paprašyti jo taip nesielgti. Mokiniui nekeičiant savo elgesio, informuoti klasės vadovą, privalomai fiksuoti elektroniniame Tamo dienyne (pastaba, laiškas / pranešimas mokinio tėvams). Klasės vadovas priima sprendimą dėl kreipimosi į socialinį pedagogą.
Kokias paslaugas teikia mokyklos specialusis pedagogas, socialinis pedagogas, mokyklos psichologas, logopedas? Ar į šiuos specialistus gali kreiptis visi mokiniai?
Išvardinti specialistai teikia jų pareigybėse nurodytas paslaugas (pvz. konsultuoja tėvus, mokyklos bendruomenę, teikia tiesioginę pagalbą mokiniui). Į švietimo pagalbos specialistus gali kreiptis ne tik visi mokiniai, tačiau ir visi mokinių tėvai ir pedagogai. Tačiau atkreiptinas dėmesys, jog psichologas konsultuoja/vertina mokinius tik gavęs raštišką tėvų (ar globėjų) sutikimą.
Kokią pagalbą/ rekomendacijas pedagogui turi suteikti švietimo pagalbos specialistas?
Prireikus, švietimo pagalbos specialistas konsultuoja mokytoją, kolegialiai susitarus, gali suteikti pagalbą, atsižvelgiant į jo tiesiogines atliekamas funkcijas.
Ko neprivalo daryti švietimo pagalbos specialistas? (pvz.: tam tikros informacijos teikimas, dokumentacija ar pan.).
– specialusis pedagogas ir logopedas neprivalo spręsti problemų, susijusių su netinkamu vaikų elgesiu, rašyti pritaikytų ar individualizuotų programų pradinių klasių mokytojams ir mokytojams dalykininkams.
– psichologas neprivalo spręsti to, kas nesusiję su psichologo pareigybine instrukcija ir kai psichologas neturi reikiamos kompetencijos. Psichologas neteikia konfidencialios konsultacijų informacijos tretiesiems asmenims (išskyrus įstatymais reglamentuota tvarka ypatingos grėsmės atveju, kuomet kyla ar gali kilti realus pavojus asmens gyvybei).
– socialinis pedagogas neatlieka socialinio pedagogo pareigybės tvarkos apraše nenumatytų funkcijų.
Kas tvarko SUP mokinių dokumentaciją ir supažindina su ja pedagogus?
SUP mokinių dokumentaciją tvarko specialusis pedagogas ir su ja supažindina klasės vadovą, dalyko mokytojus, kurių programas reikia pritaikyti bei kitus švietimo pagalbos specialistus.
Kokia tvarka/ dažnumu ir laiku teikiamos konsultacijos SUP mokiniams?
Švietimo pagalbos teikimas pirmiausia priklauso nuo nustatyto specialiųjų ugdymosi poreikių lygio – pirmenybė vaikams, turintiems didelį SUP lygį, o toliau viskas priklauso nuo specialisto turimo etato dalies, SUP mokinių skaičiaus, kuriems jau teikiama švietimo pagalba bei mokinio pamokų tvarkaraščio ir specialisto darbo laiko.
Kokiais atvejais mokykla kreipiasi į vaiko teises, policiją ir kitas išorės institucijas?
Į kitas institucijas kreipiamasi tuomet, kai mokykla būna išbandžiusi bei atlikusi visus pagalbos taikymo būdus ir turimų resursų išspręsti problemai nebepakanka.
Ar gali/ turi švietimo pagalbos specialistas lydėti mokytoją su mokiniais į ekskursijas, išvykas ir pan.?
Švietimo pagalbos specialistas neprivalo mokinių lydėti į ekskursijas, edukacines išvykas ir pan.
Kiek kartų per m. m. specialistai organizuoja prevencinius užsiėmimus mokiniams? Kur fiksuojami šie pravesti užsiėmimai?
Esant poreikiui, organizuojami 1 – 2 susitikimai su klase mokslo metų eigoje. Užsiėmimai vedami iš anksto suderinus su klasės vadovu. Įvykusius užsiėmimus klasės vadovas fiksuoja elektroniniame Tamo dienyne (klasės vadovo skiltyje), nurodant bendradarbiavimą su socialiniu pedagogu.
Su kiek SUP mokinių priklauso dirbti logopedui, specialiajam pedagogui, socialiniam pedagogui, psichologui (1 etato ribose)?
Logopedas teikia pagalbą:
– ne daugiau kaip 50 specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių, ugdomų pagal pradinio, pagrindinio ir / ar vidurinio ugdymo mokymo programas, kuriems reikalinga logopedo pagalba.
Specialusis pedagogas teikia pagalbą:
– ne daugiau kaip 27 specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, ugdomiems pagal pradinio, pagrindinio ir / ar vidurinio ugdymo mokymo programas, kuriems reikalinga specialiojo pedagogo pagalba.
Socialinis pedagogas teikia pagalbą:
– socialinis pedagogas dirba su tais SUP mokiniais, kuriems skirta socialinio pedagogo pagalba vadovaujantis VPPT pažyma dėl specialiojo ugdymosi ir (ar) švietimo pagalbos skyrimo.
Kada/kokiais atvejais kviečiamas VGK posėdis ir kas jį inicijuoja?
Komisijos posėdžiai organizuojami pagal poreikį, bet ne rečiau kaip kartą per 2 mėnesius. Pasitarimai organizuojami pagal poreikį (bendrai situacijai mokykloje aptarti, atskiriems atvejams nagrinėti, skubių veiksmų ir sprendimų reikalaujančiais atvejais ir kt.). Juos gali inicijuoti klasių vadovai, švietimo pagalbos specialistai, dalykų mokytojai (tokiu atveju rašomas oficialus prašymas dėl posėdžio organizavimo, nurodant pagrindą / priežastį.)
Komisijos posėdžius kviečia, jų vietą ir laiką nustato, jiems pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jo nesant – jo pavaduotojas arba kitas įgaliotas Komisijos narys.
Kas praneša pedagogui, kuriems mokiniams ir kokiems dalykams reikia rašyti pritaikytas programas?
Apie mokiniams ir dalykams taikytinas programas praneša specialusis pedagogas.
Kas parengia mokinių charakteristikas gavus užklausas iš įvairių institucijų?
Direktoriaus pavaduotojas gavęs institucijų prašymus pateikti mokinio charakteristiką, apie reikiamą parengti dokumentą informuoja klasės vadovą bei mokiniui pagalbą teikiančius švietimo pagalbos specialistus, kurie parengia savo darbo su mokiniu aprašą bei atsako į dokumente įvardintus klausimus (susijusius su savo pareigybės funkcijomis).
Iki nurodyto termino parengtą informaciją klasės vadovai bei švietimo pagalbos specialistai pateikia direktoriaus pavaduotojui, kuris gautą informaciją susistemina ir išsiunčia į raštinę.
Kas kuruoja visą tyrimo procesą mokykloje, siunčiant mokinį į PPT (Pedagoginę psichologinę tarnybą)?
Siunčiant mokinį tirtis į PPT, specialusis pedagogas rūpinasi dokumentacijos tvarkymu (jeigu jo nėra, tuomet šiais funkcijas perima logopedas). Esant poreikiui, specialusis pedagogas konsultuoja mokinio tėvus dėl pirminio vertinimo išvadų.
Per kiek laiko pedagogai, ugdantys mokinį, turi užpildyti dokumentus, reikalingus mokinio įvertinimui PPT?
Pedagogai dokumentus privalo užpildyti per 5 d. d.